13 de enero de 2016

LEARNING SELF-REGULATED AND THE FIELD TEACHER TRAINING IN THE EDUCATION DISTANCE MODE

LEARNING SELF-REGULATED AND THE FIELD TEACHER TRAINING IN THE EDUCATION DISTANCE MODE


Luciana Toaldo Avila, Lourdes Maria Bragagnolo Frison

Abstract

Different national education policies have been formulated for more egalitarian education guaranteed to different Brazilian social contexts. In order to meet the reality of non-urban schools needs, the Ministry of Education (MEC), through the Education Program for the Field, invested in the creation of at Field Education degree courses (CLECs) in mode of distance education, with the intention of forming teachers trained specifically to work in rural schools. By thinking on the quality of training of these teachers, especially in the way they manage their processes of learning and teaching, the aim of this study was to investigate, through the analysis of narratives, if students enrolled in a course in distance education mode, in a CLEC the southern region of Brazil, reveal use of self-regulation strategies to benefit their learning throughout the execution of supervised internships, required in the course. The narratives, built and registered in a "formative memorial", were analyzed based on the construct of learning self-regulated, through the discursive textual analysis method. The analysis revealed that the students surveyed were able to use different self-regulatory strategies of learning, classified as behavioral, cognitive / metacognitive and motivational strategies during the period that included the execution of her internships. In conclusion, the use of strategies allowed the students play a more aware and autonomous role in their learning, characteristics important of a students in a course in distance education mode to achieve her goals and objectives. Besides contributing to the learning of their students, since to be aware of the challenges and seek to resolve them, through the use of different strategies, benefited his with more reflective practices and contextualized to the local needs reals.


Keywords


Distance education; teacher education; learning self-regulated.

Full Text:

PDF (PORTUGUÊS (PORTUGAL))

References


Abrahão, M., & Passegi, M. (2012). As narrativas de formação, a teoria do professor reflexivo e a autorregulação da aprendizagem. In A. M. Veiga Simão, L. M. B. Frison, M. Abrahão (Org.), Autorregulação da aprendizagem e narrativas autobiográficas: epistemologia e prática (pp. 53-72). Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB.

Arroyo, M. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Caderno Cedes, 27 (7), 157-176.

Beluce, A. C., & Oliveira, K. L. (2012). As estratégias de ensino e de aprendizagem em condições de ensino online. Revista Hipertextus, 9, 1-16.

Chiecher, A. (2006). Autorregulación em Estudiantes Universitarios: estudio comparativo em contextos presenciales y virtuales. In L. Maria Zulma (Org.), El Aprendizaje autorregulado: enseñar a aprender em diferentes entornos educativos (pp. 39-52). Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas Y Material didáctico.

Dias, D., & Veiga Simão, A. M. (2007). O conhecimento estratégico e a auto-regulação do aprendente. In A. M. Veiga Simão, A. Lopes da Silva, I. Sá. (Org.), A auto-regulação da aprendizagem: das concepções às práticas (pp. 93-130). Lisboa: Educa/Unidade de I & D de Ciências da Educação.

Embuena; V., & Amorós, M. (2012). Oportunidades auténticas para autorregular los aprendizajes. El caso del Practicum de los estudios de Psicopedagogia. Cadernos de Educação/Fae/PPGE/UFPel, 42, 67-95.

Lopes da Silva, A. (2004). Auto-regulação da aprendizagem: a demarcação de um campo de estudo e de intervenção. In A. Lopes da Silva, A. Duarte, I. Sá, A. M. Veiga Simão (Org.), Aprendizagem auto-regulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais (pp. 17-39). Porto: Porto Editora.

Ministério da Educação (MEC)- Brasil (2014). Institucional. Portal do MEC. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br

Moraes, R.; & Galiazzi, M. (2006). Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação, 12 (1), 117-128.

Pocinho, M. (2010). Psicologia, cognição e sucesso escolar: concepções e validação dum programa de estratégias de aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, 23 (2), 362-373.

Portal Brasil (2012). PRONACAMPO vai melhorar qualidade do ensino no campo para aumentar a produtividade. Portal Brasil. Recuperado em: http://www.brasil.gov.br/noticias/arquivos/2012/03/20/governo-lanca-programa-de-educacao-para-populacao-rural

Pozo, J. I. (2002). Aprendizes e mestres: a nova cultura de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora.

PPC- Projeto pedagógico do curso de licenciatura em educação do campo (2012). MEC/UAB/UFPel. Pelotas.

Punhagui, G., & De Souza, N. (2012). A autoavaliação para a autorregulação da aprendizagem em língua estrangeira: apontamentos. Cadernos de Educação/ FaE/PPGE/UFPel, 42, 199-221.

Reis, S. R., Battini, O., & Strang, B. S. (2014). Reflexões sobre aspectos da formação de professores a distância. RIED. Revista IberoAmericana de Educacíon a Distancia, 17 (2), 17-35.

Rosário, P., Almeida, L., & Oliveira, A. Estratégias de Auto-Reglação da Aprendizagem, Tempo de Estudo e Rendimento Escolar: Uma Investigação No Ensino Secundário. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, Braga, n.2, p.197-213, 2000.

Rosário, P., Trigo, J., & Guimarães, C. (2003). Estórias para estudar, histórias sobre o estudar: narrativas auto-regulatórias na sala de aula. Revista Portuguesa de Educação, 16 (2), 117-133.

Santos, O., & Burochovitch, E. (2011). Estratégias de aprendizagem e aprender a aprender: concepções e conhecimentos de professores. Psicologia: ciência e profissão, 31 (2), 284-295.

Serafim, T., & Boruchovitch, E. (2010). O pedir ajuda: concepções dos estudantes do ensino fundamental. Estudos interdisciplinares em Psicologia, 1 (2), 159-171.

Veiga Simão, A. M. (2002). Aprendizagem estratégica: uma aposta na autorregulação. Lisboa: Ministério da educação.

Veiga Simão, A. M. (2004). O conhecimento estratégico e a auto-regulação da aprendizagem: implicações em contexto escolar. In. A. Lopes da Silva, A. Duarte, I. Sá, A. M. Veiga Simão (Org.), Aprendizagem auto-regulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais (pp. 77-94). Porto: Porto Editora.

Veiga Simão, A. M. (2006). Auto-regulação da Aprendizagem: um desafio para a formação de professores. In R. Bizarro, F. Braga (Org.), Formação de professores de línguas estrangeiras: reflexões, estudos e experiências (pp. 192-206). Porto: Porto: Porto Editora.

Vygotsky, L. (2001). Construção do pensamento e da linguagem. 11ª ed. São Paulo: Martins Fontes.

Yin, R. K. (2007). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ed. Porto Alegre: Bookman.

Zimmerman, B. J. (2001). Theories of Self-Regulated Learning and Academic Achievemente: An Overview and analysis. In. B. J. Zimmerman, D. Schunk (Org.), Self-regulated learning and academic achievement (pp. 1-37). New jersey: Lawrence Erlbaum associates.